Salongiõhtu külaliseks oli Martin Algus
Raimo Metsamärt Vali Uudised (2017), 24. november, nr. 91, lk. 5.
Novembri eelviimasel nädalal oli Põltsamaa raamatukogu salongiõhtu külaliseks kirjanik, näitekirjanik, stsenarist, näitleja, tõlkija ja lavastaja Martin Algus. Tema stsenaariumi järgi on valminud näiteks sellised menukad seriaalid nagu „Ühikarotid," „Ment," „Naabritüdruk," ja „Padjaklubi." 2016. aastal pälvis Martin Algus Oskar Lutsu huumoripreemia.
Martini sünnikoht ei olegi siit kaugel -Siimustis. „Olen joonistanud lapsest peale, on ju ka joonistamine omamoodi lugude rääkimine," alustab Martin päris algusest. Juba lasteaia päevil istus ta teiste poistega vanas ZIL-i kabiinis ja fantaseeris teistele, mis võiks lõppenud multifilmis edasi juhtuma hakata. Tema sõnul oli väikeses kohas avatud inimeste ja vahetu lävimise seas üles kasvamisel omamoodi mõju. „Kui ma mõtlen mõnele karakterile näiteks hääletooni välja, siis ma püüan teda elus inimesena tajuda, see mõjutus aga ongi ilmselt minevikust ehk minu väikesest maailmast, kus oli parasjagu arhetüüpe, pärit."
Teater tuli Martini ellu Jõgeval, kus ta koolis teatritegemisega kokku puutus. „Ma sain aru, et see on hoopis põnevam mäng, kui niisama koerusi teha." Praegu on Martin sellisele juhusele väga tänulik, sest oli ju tegemist keerulise perioodiga, kus vana riigikorra lagunemine ja uue teke võis noore inimese hoopis valele rajale suunata. Noormehe tee viis Viljandi kultuurikolledžisse, kus tema sõnul tagasiteed enam polnud. „Majaesine oli täis justkui luulus või palavikus inimesi, kes pomisesid mingeid tekste, kusagilt kostis hüsteerilist naeru, mõni nuttiski ehk kõikjal valitses tunnete virvarr - kõik see oli justkui meeletu energiaga koht. See aga tekitas minus tunde, et ma lihtsalt pean siia sisse saama!" meenutab Martin.
TeatritööIt filmimaailma
Loomulikuks asjade jätkuks oli ka Ugala teatrisse sattumine. Esmalt paluti tal lugeda ingliskeelseid näidendeid ja neist sobivad välja selekteerida, seejärel aga sobivad ka ära tõlkida. „See tundus lihtsalt nii põnev!" oli esimene mulje.
Esialgu olid tingimused rasked, sest teatrimajas oli olemas ainult üks arvuti, mida sai sageli öösel kasutada ning enamik tööst tuli teha käsitsi. Martin kirjutas isegi USA-sse oma lemmikautorite agentidele, et nood materjale talle tõlkimiseks saadaks. Tema sõnul saabusidki mõne aja pärast Viljandisse posti teel kastitäied näidendeid. ,,Kui ma midagi head leidsin, hakkasin ma kohe tõlkima, ootamata ära, kas selle vastu üldse keegi huvi tunnebki. Minu jaoks oli see moodne lääne dramaturgia ehk elu oma eheduses." Selline töö aga tekitas ajapikku järjest suurema soovi ka ise midagi kirjutada, mis aga Ugalas ehk teatrimullis võimalik ei olnud.
Töö reklaamiagentuuris päädis aga sellega, et Martin saatis oma kaks n-ö esiklast ehk näidendit võistlusele, kus nood saavutasid kohe esimese ja teise koha. Selline märgilise tähtsusega sündmus lõi näidendite laviini valla justkui paisu tagant, ning Martin Algus saatis neid järjepanu erinevatele konkurssidele ja võistlustele. Selline produktiivsus ei jäänud kahe silma vahele filmiinimestele, kes Martini kohe üles otsisid.
Kahe isanda teenriks olemine ei olnud lihtne ja hakkas peagi üle jõu käima. „Ma käisin reklaamiagentuuri kontoris viimaks ainult magamas, kuigi ma suutsin oma töö ikka ära teha." Kui Ugalast äratulek oli raske ja pisaratega, siis reklaamitööst loobumine oli palju lihtsam. Äratulek oli seda hõlpsam, sest just sel perioodil suudeti koos kaaslasega maha müüa oma esimesed ideed Kanal 2-1e ehk ilmavalgust nägi sari ,,Ühikarotid." Sellele järgnes juba sari „Kalevipojad," mis oleks ilmselt jätkunud pikemaltki, aga lõppes Soome peaosatäitja õnnetu surma tõttu hoopis varem ja kestis ainult ühe hooaja.
Martin Alguse sõnul töötab televisioon (erakanalid) tegelikult põhimõttel, et saaks näidata reklaami. Kuna aga inimene ainult reklaami vaadata ei taha, tehakse sinna vahele ka saateid. „Kui on aga huvitav saade, vaadatakse jälle rohkem reklaame ehk kõik on omavahel seotud," lausub Martin.
Kaks edukat sarja ja Eesti paranenud majanduslik olukord kasvatasid isu ehk soovi teha päris oma sari, ideid pakuti korraga nii TV 3-le kui Kana12-le. Nüüd juhtus aga selline hull lugu, et mõlemad kanalid ostsid ühel ajal ära ühe idee. „Siis me saime alles aru, mida teinud oleme, mina pidanuks kolme kuuga valmis kirjutama kaks sarja," kirjeldas Martin pretsedenditut olukorda. Materjali hulk oleks tegelikult olnud üüratu, sest üks sari tähendanuks 12 osa, millest igaüks sisaldas 40 lehekülge.
Hetkes olemine
Martin Algus peab seriaalide kirjutamist põnevaks, haruldaseks ja võluvaks väljakutseks, mis on tegelikult ka hetkes olemine. „Seriaalid lähevad suhteliselt kiiresti eetrisse, sestap on sinna võimalik panna päevakajalisi teemasid, see omakorda tekitab vaatajas tunde, et temaga räägitakse ja ollakse kontaktis ja tema muredega tegeletakse," leiab Martin.
Edukas kirjutamine tähendas aga seda, et telekanalid hakkasid juba ise tööd pakkuma, tekkisid sellised projektid nagu „Naabriplika," ja „Padjaklubi`` ja „Papad mammad."
Sarjade kirjutamine ei tähenda seda, et mees ise neid üldse näha ei tahaks. „Ma võin vaadata ükskõik mis sarja, ükskõik mis teemal, kui see sisaldab head dialoogi. Kui sa oled tegelase loonud, siis sa pead teda armastama, olgu ta või negatiivne kangelane. Sel tegelasel peab olema hing, et aru saada, miks ta on paha või miks ta nii käitub." Tema sõnul satub suvalisse situatsiooni paigutatud tegelane otsekui võltsi ja pealiskaudsesse maailma.
Martini sõnul on komöödiaseriaalide tegemine suhteliselt kindla peale minek, kuigi stsenaristina sooviks ta teha ka tõsiseid seriaale. „Mis puutub minu tööasendi, siis see on sisust sõltumata ikkagi sama ehk olen kontoris ja kirjutan. Kui ma ära väsin, lähen ma kusagile restorani ja kirjutan seal edasi, see on justkui keskkonna vahetus," hakkab ta naerma. Kuna tema kirjutab ja koostööpartner Ergo tegutseb võtteplatsil, siis võtteplatsile Martin tavaliselt ei satu. „Meile on huvitaval kombel sattunud kuidagi toredad inimesed, isegi staaride hulgas ei ole upsakaid, sestap on klapp hea."
Seriaalidega kipub nii olema, et kui alguses on ideid ja hoogu, siis küllalt kaua oma elu elades hakkab sari end ammendama. Millal oleks õige aeg lõpetada? „Ma ei ole ühtegi sarja kirjutanud üle kolme hooaja, tavaliselt on lugu oma loomuliku arengu selleks ajaks juba läbinud. On ka selliseid, mis ongi mõeldud üheks hooajaks, tegelikult on need minu lemmikud," selgitab Martin. Tema sõnul võib pärast kolmandat hooaega lust ära kaduda ja töö n-ö punnitamiseks muutuda, ehkki kirjutajate vahetus aitab hoogu üleval hoida.
Raamatukogus toimunud kohtumisel jagus küsimusi veel mõneks ajaks. Martin Algusele tasub aga kindlasti soovida teravat sulge ja lennukaid ideid, et teleekraanidele jõuaks veel palju nii naljakamaid kui tõsisema temaatikaga seriaale.