Põltsamaa raamatukogus oli salongiõhtu külaliseks Marju Lauristin
Raimo Metsamärt Vali Uudised (2017), 3. märts, nr. 17, lk. 5.
22. veebruaril toimus Põltsamaa raamatukogus järjekordne salongiõhtu, mille külaliseks oli Euroopa parlamendi liige ning sotsiaalteadlane Marju Lauristin. Tutvustamisele tuli ka tema raamat „Marjustini sajand. Kõnelused Marju Lauristiniga elust, Eestist, Euroopast."
„Kutse Põltsamaale tulemiseks oli minu jaoks oluline, sest olen ma ju seotud Põltsamaaga väga tugevate isiklike juurtega, kuna minu vanaema vend oli Aleksandrikooli esimene juhataja, vanaisa aga oli siin ligidal väikese kooli juhataja, " sõnab Marju Lauristin alustuseks. Põltsamaa ongi sestap tema jaoks oluliseks kohaks, sest ta on jälginud alati ka nii ametikooli kui gümnaasiumi saatust puudutavaid lugusid. „Põltsamaa on tegelikult tähtis koht, asub siin ju Eesti ajakirjanduse hälll. Oleme just seepärast jõudnud praegusesse seisu, sest omakeelne kool ja kooliharidus olid tollal nii olulised."
Raamatu sünnilugu
„Ma pean ennast tegelikult kehvaks kõnelejaks, sest olen rohkem rääkija. Ka siis, kui ma töötasin ajakirjanikuna, oli töökohaks raadio, mitte ajakirjandus, sestap on ka hiljem minu elu koosnenud ikka rääkimisest," lausub Marju Lauristin. Tema sõnul ei olegi ta võimeline valmis kirjutatud teksti ette lugema. „Sellise pika raamatu valmis kirjutamine oleks minu jaoks tähendanud kusagile üksikkongi eraldumist, kus oleks saanud üksi nelja seina vahel olla ja enesesse vaadata - siis ehk oleks kõik võimalik olnud," muigab autor. Loomulikult on tema sulest sellegipoolest ilmunud ka arvukalt artikleid, aga nende valmis saamine võtvat lihtsalt palju aega.
Kõik eespool toodu teinuks raamatu kirjutamise protsessi üsna pikaldaseks ja vaevaliseks. Õnneks tulid appi ajakirjanikest õpilased ja sõbrad, ka materjali puuduse taha ei jäänud miski, küll aga oli siis juba seljataha jäänud 75. sünnipäev ja käes oli töö Brüsselis. „See mõte olekski ehk mõtteks jäänud, aga siis pöördus minu poole Ene Hion, kellel oli palju huvitavaid plaane, ka minu eelmise raamatu kaasautori Margot Visnapiga oli meil juba koos jupp teksti olemas - see kõik andiski raamatu kirjutamisele reaalse suuna. Me istusime selle raamatu loomise juures kaks aastat koos," sõnab Marju. Tema sõnul käivitas loomeprotsessi kellegi teemaalgatus, mida teised siis kirja panid, lühendasid ja sättisid, ning lõpuks saadi kokku n-ö algne paberihunnik, millest pidi omakorda raamatu materjal saama. „Raamat algab aga sellise looga, mida ma mõistagi ei mäleta, sest olin ju siis alles beebi, küll aga mäletas seda oma isiklikest kogemustest Ene Hion. Õnneks oli meil õnne illustraatoriga, sest Peeter Laurits on minu jaoks üks fantastilisemaid fotokunstnikke," on Lauristin rahul.
Raamatule sobiva pealkirja leidmine osutus aga parajaks pähkliks, mida valiti lausa viimase hetkeni ehk selgust ei olnud veel vahetult enne raamatu trükkiminekutki. „Kuidas see pealkiri teile meeldib?" uurib Marju kohaletulnuilt. Algseks pealkirjaks pidi tema mõtteis olema „Üle tumeda vee," mis kajastaks inimelu kui paadiga sõudmist, mis aga kirjastajale Tiina Kaalepile n-ö peale ei läinud. „Hüvasti, 20. sajand!" ka ei sobinud, sest sajandi järelmõjud kestavad tihti ka uude sajandisse. „Mulle tundub, et meie teiega elame alles eelmises sajandis, sest praegune sajand võtab alles kõike eelnevat üle," leiab Marju Lauristin. Tema sõnul lipsas pealkirja mõttest läbi ka sootuks uus mõiste ehk elavik, mis on käibel küll sotsiaalteadlaste hulgas, aga on tundmata laiemale üldsusele. ,,Mineviku, oleviku ja tuleviku mõistet tunneme me kõik, see ise leiutatud mõiste „elavik" peaks peegeldama meie sisemist aega ehk kõiki eelnevaid ajavorme koos," leiab raamatu autor.
Marjustin
„Selle nimega kutsuti mind juba Tallinna 7. keskkoolis, kus see tuli hiljem kaasa ka ülikooli konspektide kaantele. Raamatuski on see läbivaks teemaks, sest see tähendab ju minu elupõlist võitlust Lauristini nimega ehk minu sisemist vabakssaamist. Nüüd olen ma sellest painest vabaks saanud," lausub Marjustin. Tema käest on ka mitut puhku küsitud, kuidas ta oma raamatus nii aus on olnud. „Kui ma seda ei oleks, poleks mõtet kirjutada olnudki, kõik ära rääkides on aga arusaam objektiivsem." Marju Lauristini jaoks tekivad paljud mõtted just rääkimise ajal ehk rääkimise protsess on samal ajal ka mõtlemise protsessiks.
Marjustini mäletamist mööda tegi ta lugemisega algust 4-aastasena, lugemissoov oli nii suur, et ta saadeti vahel lausa väevõimuga õue mängima. Lugemisisu ei ole ka praeguseks vaibunud. „Praegu on minu raamatukogu siin," viitab Marju tahvelarvuti peale, kus olevat nii teadus- kui ka ilukirjandust, nii eesti kui ka võõrkeeles. „Mulle meeldivad tegelikult tohutult krimkad - kui ma õhtul selle kätte võtan, siis loen hommikuks läbi," tunnistab Marjustin, kelle heakskiidu pälvivad eelkõige just Põhjamaade autorid. „Kui teed tähtsa näo pähe, saab koosolekul ka raamatut lugeda," lisab ta publiku naerurõkatuse saatel juurde.
TulevikukooI
Aeg teeb teatavasti oma korrektiive igal elualal. Milline võiks aga Marju Lauristini arvates näha välja kooliteed alustava lapse päev näiteks 10-15 aasta pärast? „Minu arvates on selleks ajaks kogu hariduse saamise viis hoopis teistsugune ehk kogu vajamineva materjali saab kätte interneti põhiselt. Sisuliselt saab erinevate andmete (raamatud, pildid, filmid jne. ) alusel üles ehitada näiteks Eesti ajaloo ehk oma visiooni sellest ning siis koos õpetajaga arutada, milline osa sellest on tõsi, milline mitte," leiab Marju Lauristin. Sellest peaks kujunema midagi debatilaadselt, kusjuures Marju arvates on üsna väikesedki lapsed selleks võimelised. „Ma olen kõike seda oma lastelaste ja nende laste pealt näinud. Tundub, et laste võimekusest ja info valdamise oskusest läheb praegu koolis väga palju raisku ehk n-ö koolielu ja oma elu vahel tekib suur lõhe, mis tuleks aga kokku viia," leiab Marjustin. Tema arvates on õpingud tulevikukoolis ka üsna intensiivsed, sest praeguse tosina aasta asemel võiks kooliskäik vabalt hoopis 8-9 aastat kesta ning 15-16-aastaselt ollakse juba piisavalt küpsed, õppimaks ülikooli metoodika järgi, praegune gümnaasium ei ole aga ei liha ega kala. ,,Belgias, kus ma nüüd enamiku aja veedan, lähevad lapsed juba 3-aastaselt kooli, lasteaedu aga polegi. Ehk jõuame me kunagi niikaugele, et me saame ära kasutada need uued võimalused ja Eesti rahva vaimset potentsiaali plahvatuslikult tõsta, praegu läheb sellest õudselt palju kaotsi," leiab Marju Lauristin.
Marju Lauristin on olnud lapsest saadik olnud kakskeelne. Selline trend praegu kedagi küll ei kurvastaks, hoopis vastupidi. Ometi on aga olnud aegu, kus on kirjutatud teaduslikke töid, mis põhjendasid, et kakskeelne laps võib idioodiks muutuda (!). Oma venna pere näite varal on Marju aga näinud, et ka kolmkeelsus ei ole mingi probleem - Brüsselis elava ja praegu kuuendas klassis käiva lapse emakeel on eesti keel, vanavanematega vestleb ta vene keeles ja koolis räägib juba alates 3-eluaastast prantsuse keelt. „Kui ta nukkudega mängis, rääkis ta prantsuse keeles, ning mulle jaanipäeval maale külla tulles kogunes ta ümber hulganisti külalapsi, kellele külaline lubas prantsuse keele selgeks õpetada," muigab Marjustin.
„Kui me tahame oma rahvuslikku mälu hoidaja keelt säilitada, siis on kõige suuremaks mureks, kuidas ära hoida tekkivat kuristikku arvuti-ja tegeliku maailma vahel. Miks ei võiks ka Kalevipojast arvutimängu teha?" jàtab ta küsimuse õhku.
Natsionalismi mõiste Eestis ei ole sama mis Euroopas
„Kas on võimalik, et natsionalism ei ole paha ja kas on olemas selline rahvuslus, mis on positiivne? See küsimus on Euroopas hoopis teise värvinguga. Meil on väga hea seletada oma rahvustunnet ja patriotismi ning põhjuseid, kuidas me oleme vägivalla endast eemale saanud ühe põhjusega - me lahendame kõiki lauluga. Ja see mõjub." Marju Lauristini sõnul ei ole laulupidu pelgalt laulmine, sest siin on oluline nii liikumine kui üksteisega arvestamine. „Juba kooris laulmisel tunnetab inimene end ühe osana kogu harmooniast - see kõik on aegade jooksul inimestesse kogunenud ning mis ongi kogu laulupeo kultuuri üheks kõige olulisemaks osaks," leiab Marjustin.
Marju Lauristini ladus jutustamise oskus ja teemade süvitsi valdamine tähendas, et küsimisi ja kostmisi jagus veel mõneks ajaks. Õhtu lõppedes oli kõigil soovijatel võimalik vast ilmunud raamatusse saada ka autori autogramm.