Põltsamaa raamatukogus algas uus hooaeg
Raimo Metsamärt Vali Uudised (2017), 18. jaanuar, nr. 5, lk. 5.
12. jaanuaril avati Põltsamaa raamatukogus uus hooaeg. Avaüritus koosnes tegelikult kahest osast, sest esimese salongiõhtu, mis kandis pealkirja „Ideest teostuseni," külaliseks oli meenemüntide, postmarkide ja lauamängude disainer Riho Luuse, avati ka näitus ,,Margi sisse minek".
Riho Luuse on lõpetanud omaaegses kunstiinstituudis (ERKI) disaini eriala. Esimene margikonkurss, kus ta osales, oli aastal 1994. Ta kujundas kuuemargilise margiploki ja võitis üldarvestuses teise koha. Teemakohaste markide seas tähendas see aga esikohta ja markide trükkiminekut.
Margid pakuvad paljudele huvi
Miks aga avati selline näitus just Põltsamaal? „Et Eestimaa ei oleks liialt Tallinna poole kaldu. On ju Põltsamaa Mandri-Eesti keskpunkt ja siia on igalt poolt võrdne maa," leidis Riho Luuse. Tema sõnul on siin näituse avamisel ka teine, pragmaatilisem põhjus - tutvus kohaliku mehe Jaak Valdrega, keda me tunneme sportlasi kajastavate raamatute autorina. Kuna aga Riho Luuse üheks lemmikteemaks markide kujundamisel on just sport, siis sellise ühise kokkupuutepunkti puhul oli näitus justkui loogiliseks jätkuks.
„Esimene konkurss ja head tulemused olidki tegelikult põhjuseks, et sain n-ö rongi peale hüpata," räägib Riho markide ja müntide kujundamise huvi süvenemisest. Praeguseks ehk enam kui 20 aastat hiljem on Riho Luuse poolt kujundatud marke rohkem kui nelikümmend. „Emissioone on mõistagi rohkem, sest üks margi emissioon võib üsna mitut marki sisaldada," lausub kujundaja.
Kui uus mark ilmub, ei tähenda see ainult üksikut marki - komplektis on esimese päeva ümbrik ja tempel ning temaatiline mark. Raamatukogu fuajees olidki need komplektid näha, seintel oli aga võimalus vaadata nii suurendusi markidest kui ka originaalmarke.
Markide vastu tuntakse huvi mitmel põhjusel: margid pakuvad huvi filatelistidele, nad on nii kunsti- kui kujundusobjektiks ja on ka ajaloolise väärtusega, kuna neid antakse välja tavaliselt mõne olulise sündmuse või tuntud persooni juubeli puhul. Postmark on ka riigi visiitkaardiks, sest siin on alati olemas riigi nimi ja nominaal ehk kaks kohustuslikku elementi.
Lisaks sporditemaatikale köidavad Riho Luuset kujundamisel veel kirikud ja varia. „Varia alla kuuluvad tegelikult kõik Eestit puudutavad teemad. See, mis Eestit puudutab, peaks meile ju kõigile korda minema, olgu siis tegemist riigitegelaste kujutamise või küüditamise teemaga," leiab Riho Luuse.
Aastatepikkuses kujundamistöös on Riho Luusele kõige enam rõõmu ja rahuldust pakkunud ikkagi kõige esimene mark. „See oli ju kõige esimene, mis pälvis tunnustuse, mina aga olin noor ja ei teadnud veel markide hindamise kriteeriumeidki".
Mündid
„Müntide teema on minu jaoks tegelikult üsna uus suund, sest alles kaks aastat tagasi võtsin ma osa kujundamise konkursist, mis oli pühendatud Kerese 100. sünniaastapäevale," sõnab Riho Luuse. Tema sõnul on tegu kaheeurose mündiga, mida vermiti kokku pool miljonit, kõrgläikelist varianti aga 5000. „Konkursi võitmine oli minu jaoks suur üllatus, sest kokku laekus üle kolmekümne töö, mina esitasin kolm tööd ja sain kolm esikohta," kirjeldab Riho müntide kujundamise maailma täiskäiguga sisenemist.
Aasta hiljem oli uus konkurss, mille teemaks olid hansalinnad ehk Tallinn, Viljandi, Tartu ja Pärnu. „Hakkasin seal osalemist juba varakult kaaluma, hammas oli ju verel," muigab Riho. Esimese linna ehk Tallinna kohta pidi ilmuma nii hõbe-kui ka kuldmünt. 29. aprillil 2016. a kinnitas Eesti Panga nõukogu hansalinn Tallinnale pühendatud meenemüntide kujunduskonkursi 72 kavandist võidutöödeks Riho Luuse kujundatud kavandid. 8-eurose nimiväärtusega hõbedast meenemündil on kujutatud Tallinna siluetti, hansa koget ja Tallinna vapi kilpi. Müntide esitlus toimub järgmisel kuul ehk 9. veebruaril Tallinnas Raekoja saalis.
Kujundamine kui teadustöö
Kui temaatika on teada, ei asu kujundaja mõistagi uisapäisa töö kallale. Uurimine, raamatukogude külastamine - kõik see teooria on vaja panna nüüd visuaalsesse ehk nähtavasse vormi. „Markide puhul on kõige olulisem kujundi leidmine," lausub Luuse, kelle sõnul tuli näiteks soome-ugri hõimu keeltepuu temaatika puhul kasutusele põdra sarvede motiiv. Mõne margi kujundamine, kui näiteks fotot kasutada, on palju lihtsam. „Olenevalt temaatikast, võib töö maht vägagi palju varieerida," lausub Riho Luuse. Et tegemist on üsnagi kitsa ehk nišierialaga, seda näitab kujundajate arv - kümmekond inimest Eestis tegelebki markide ehk kõige väiksema trükise kujundustööga.
Margi kavandi kui riigi visiitkaardi vaatab üle auväärne komisjon, kuhu kuulub nii Eesti Posti, Filatelistide Liidu ja trükikoja esindajaid ning ajaloolasi. „Kui see kadalipp on läbitud ja vajalikud muudatused ja parandused tehtud, siis järgneb juba rõõm, sest töö läheb trükikotta ja järgneb emiteerimine." Väga tähtsal puhul korraldatakse ka üritus, kus margid saavad peale esimese päeva templi, ning seda marki saab ainult ühel päeval saata. See on mõistagi pidupäev filatelistidele, kes selliseid n-ö maiuspalu isukalt jahivad. Kui siia juurde on võimalus ka autogrammi küsida, tõuseb väärtus mõistagi veelgi.
Salongiõhtu lõpetuseks oli igal kohalolijal võimalus ka endast mark teha - selleks tuligi sõna otseses mõttes margi sisse minna ja siis sellest foto teha. Päris viimase üllatusena sai maitsta ka imeilusat ja maitsvat torti, millel oli mõistagi kujutatud õhtu naela - marki.