Põltsamaa raamatukogu salongiõhtu külaliseks oli Samuel Golomb
Raimo Metsamärt Vali Uudised (2015) 4. november, nr. 82 , lk. 5.
Samuel Golomb ehk mees nagu orkester tegeleb tõesti paljude asjadega, sest ta on nii vabakutseline ajakirjanik, meelelahutusürituste korraldaja, reklaamikonsultant, õhtujuht kui ka filatelist. See viimane temaatika oligi Põltsamaale tuleku põhjuseks.
Samuel Golomb on oma elu jooksul üsna mitmeid näitusi avanud, kuid oma üllatuseks avastas ta, et selliseid salongi stiilis näituseõhtuid ei olegi veel siiani olnud. „See näitus läheb igal juhul plusspunktina kirja," lausus Samuel Golomb. Rakvere mehena on tal aga olemas veel üks otsene seos Põltsamaaga. Põltsamaal toimub iga aasta suvine puhkpillilaager, kus osaleb ka Samueli tütar, kes õpib klarneti eriala. Seetõttu on Põltsamaa talle meelde jäänud kui üks suurema raha raiskamise koht. Tegelikult kulus raha väga sihtotstarbeliselt, sest summa kulus uue klarneti hankimiseks. Samuel Golumbil on raamatukoguga aga elus eriline side, sest ta on õppinud Moskvas sellises kõrgkoolis, kus pidi tegema ka arvestuse raamatukogundusest. Täpselt samas koolis on õppinud ka Ivi Eenmaa. Samuelil ei tahtnud aga arvestuse tegemine kuidagi õnnestuda, sest ta põrus arvestustel järjepanu. „Ei jäänud muud üle, kui tuli hakata kurameerima raamatukogundust õppiva neiuga, kes aitas mul arvestuse ära teha," meenutab Samuel muigel sui. Raamatukogu teema juurest ongi aga hea minna kogumise temaatika juurde, sest väga paljud inimesed ju koguvad midagi.
Areenile astub postmark
Põltsamaa raamatukokku saabudes nägi Samuel ukse sees sahtlit, kuhu saab panna laenutatud raamatu siis, kui raamatukogu on suletud. Tegelikult ongi selline koht tegelikult postiteenistuse alguseks ja sellise seose peale enamik meie seast ei tulekski. Kuidas siis aga tegelikult mark sündis? Oletame, et kui sooviti saata kirja kallimale, siis tuli minna loomulikult postkontorisse. Aga kui kiri kirjutati öösel, siis on armunul pakiline soov see kohe ära saata, postiasutus aga on ju kinni. Siis mõeldigi välja posti tasumise vahend ehk mark, mida saab iga kell visata spetsiaalsesse kasti ehk postkasti. Seega on postmargil juba eluaastaid 172 aastat, mil ilmus kõige esimene postmark. Esimeseks margiks oli ühepennine mark, mille omapäraks on asjaolu, et margile ei olnud peale kirjutatud riigi nime. Esimene mark nägi ilmavalgust Suurbritannias ja oleks nüüdseks ilmtingimata iga margikoguja unistuse tipuks. Tänapäeval on iga erineva riigi poolt välja antud margil kirjas nimi, välja arvatud Suurbritannial. See erisus aga annab kohe teada, mis riigiga tegu on, nimetut marki välja anda ei tohi. Marki vaadates tekib aga kohe vältimatu küsimus: kuidas tekkis markidele perforatsioon ehk hambad, sest margid trükitakse poognatena, kus hambaid ei ole? Samuel Golombi sõnul seda põhjust iseäranis lihtne ära arvata õrnema soo esindajatel, kuna naiste panus on siin väga suur. Õigeks vastuseks on õmblusmasin.
Filateelia kui huviobjekt
Põltsamaa raamatukogus olev näitus koosneb 24 lehest, üldise nimetusega „Pillid markide1". Tegelikult on näituse kandepind laiem, sest lisaks markidele saab näha veel ümbrikuid ja postkaarte. „Minu ülesandeks on tutvustada selle näituse erinevaid margindusega seotud termineid, rääkida filateeliast kui huviobjektist, mitte niivõrd tutvustada erinevaid muusikainstrumente," selgitas Samuel Golumb. Selle näituse idee sai alguse sellest, kui paar aastat tagasi avati Rõngus pillimuuseum, kuhu Samuel lubas temaatilisi marke leida. Peagi soovis Lääne-Virumaa raamatukogu seoses muusika-aastaga näitust, kus oleks kujutatud heliloojaid postmarkidel. Seega oligi n-ö lumepall ehk näituste vanker veerema lükatud, sest pärast Põltsamaad rändab näitus veel ka Viljandisse ja Tartusse. Markidega seotud termineid on tõesti mitmeid, sest kõigile teada ja tuntud margile ja postkaartdile lisaks on veel olemas erikujundusega ümbrik, esimese päeva ümbrik, maksikaart, plokk, margivihik või postkaart erimargiga. Samuel Golumbi sõnul ei ole kogumise juures põhiline, et kuhjata mingi kogum kokku, vaid leitu, muretsetu või kogutu kohta peab ka mingi teave olemas olema. Vast avatud näituse kõige vanemaks eksponaadiks on postkaart aastast 1924. Kui rääkida markidest, siis on oluline teada, et on kolm teemat, mida Eesti Post oma markidel kujutada ei luba - pornograafia, alkohol ja vägivald. Kuid inimesed võivad olla soovitava tulemuse nimel uskumatult kavalad, sest näiteks last kujutav mark paisati maailma müüki kui haruldus, mis kujutavat Hitlerit lapseeas. Samuel Golumb sisenes markide maailma juba kümneaastase poisina, kui ema talle esimesed margid kinkis ning see huvi on kestnud nüüdseks juba pea 50 aastat.
Üllatused, petised...
Suur osakaal on markide kogumise juures erinevatel kirjasõpradel, kellega siis marke vahetatakse. Inimesed on sageli küsinud, et kui saadetakse näiteks 50 Eesti marki maade ja merede taha ning jäädakse sama arvu tagasi ootama, kas siin petetakse ka? Tänapäeva internetiajastul pruugib ainult teavet levitada, et keegi soovib pettuse teel marke saada, ja varsti on see info nii laialt levinud, et taolise petisega ei soovi keegi enam vahetuskaupa teha. Vahetevahel jõuavad margid kogujani väga eriskummalisel teel. Palju aastaid tagasi Tartust lisraelisse kolinud juut sai mingeid kanaleid pidi teada, et keegi Samuel Golumb Rakverest tunneb huvi lisraeli markide vastu, ja otsustas ka oma panuse endise kaasmaalase kogusse anda. Igatahes ühel hetkel saabus Rakvere postkontorisse ülimalt lakoonilise pealdisega kiri, millelt võis lugeda: hr Samuel Golomb, Rakvere, postkontor. Sellisest kummalisel teel aluse saanud kirjasõprusest on tänaseks saanud üsna tihe kirjavahetus. Kogumiskirg võib aga osa inimesi viia ka kuritegelikule teele, sest oma kire rahuldamiseks ja soovitu hankimiseks valitakse mistahes vahendeid, tagajärgedest hoolimata. Tegelikult on asjatundmatult inimeselt, kes on margid hindamiseks toonud, see kerge pettusega kätte saada. Tasub ainult tähtis nägu pähe teha ja öelda, et kahjuks siin midagi erilist pole, pakkuda tühine summa ja nii võibki midagi sootuks hinnalisemat kergesti petise kätte sattuda . Kui on palju huvilisi, on kohe olemas ka inimesi, kes soovivad pettusega raha teenida ehk teisisõnu tulevad mängu võltsingud. Kaugel USA-s elav kollektsionäär ei pruugi ju teada, et endise NSVL lagunemise järel ei ole näiteks sellist iseseisvat riiki nagu Saaremaa olemas ja langebki pettuse ohvriks.
...ja korduma kippuvad küsimused
Kuna Samuel Golomb korraldab üsna palju näitusi, siis on huvilistel ka alati hulgaliselt küsimusi. Esmalt soovitakse muidugi teada, milline on see kõige väärtuslikum mark või kaart. Siin on õigel kollektsionääril rahaga aga hoopis isemoodi suhe. Haruldased on kindlasti margid, mis on välja lastud sõjaeelse Eesti vabariigi ehk 1918 aastal ning mis on ka Samuel Golombi kogus olemas. Oksjonil müüki panduna tooksid nad kahtlemata kena kopika sisse. „Siis aga mul ei ole enam sellist postmarki, teenitud raha aga raiskan ma ilmselt millegi muu peale ära ja ma ei ole enam ju koguja vaid ärimees. Mina vaatan kõige selle peale hoopis sellise pilguga," selgitab Samuel Golomb kollektsionääri hingeelu tagamaid. Tema sõnul on kogu kõige suuremaks väärtuseks kadunud ema postkaardid, kes oli n-ö vimkaga inimene. Näiteks Tšukotkale sõjaväkke saadetud postkaardil oli loosung „Viisaastak nelja aastaga," millel Samueli ema oli nelja kahega asendanud ja mis andis kohapeal alust n-ö kiitlemiseks, et Eestis ongi nii kombeks, tegelikkuses aga tähendas hoopis kaheaastast kodust eemal viibimist.
Järgmisena soovitakse alati teada, kui suur see kogu õigupoolest on. ,,48 aastat," on Samuelil alati lakooniline vastus varnast võtta. Tegelikkuses tähendab see seda, et arvuliselt ei ole kõike enam võimalik kokku arvata, mis pea poole sajandi jooksul on kogutud. „Mis saab siis, kui sind enam ei ole?" pommitavad küsijad edasi. Ka siin on lahendus olemas, sest igaviku teele suundumise järel saab Samuel Golombi kogu endale Eesti Posti muuseum.
„Kogumine on igal juhul väga huvitav," lausub pea poolsada aastat kogumiskire haardes olnud mees. ,,Kui vanematel ei ole oma lapsele midagi kinkida, miks mitte ei võiks see olla midagi sellist, mida koguda saaks?" jätab Samuel Golomb lõpetuseks õhku küsimuse.