« Tagasi

Katarina Jee müütas roosisaarel raamatuid

Ülle Lätte  Vali Uudised(2010), 30. aprill, nr. 32, lk. 5.

Põltsamaa roosisaarel parkis möödunud laupäeva ennelõunal paar tunnikest Tallinna raamatukogubuss Katarina Jee. Lugemisaasta üritusena ja Tartu kirjandusfestivali Prima Vista 2010 osana toimus bussis raamatute laenutamise asemel hoopis raamatumüük.

Raamatubussiga sõitsid kaasa Eesti Keele Sihtasutuse raamatukaupluse Athena müüjad Tiina Varol ja Sirje Hiie ning kirjanikud Olavi Ruitlane ja Armin Kõomägi. Müügiks olid kaasa võetud Eesti kirjastuste liitu kuuluva 14 kirjastuse raamatuid. Müüjad ütlesid, et Põltsamaa rahvas külastas raamatubussi võrreldes teiste kohtadega kõige usinamini ja ka raamatuid osteti. Enim läksid kaubaks lasteraamatud. Varol ja Hiie pidasid tähtsaks ka kohalikus lehes ilmunud raamatumüügi eelreklaami.

Projektiga alustati reede hommikul Kohilas, edasi sõideti Raplasse ja Türile.

„Täna oleme Põltsamaal, siis Jõgeval ja Väike-Maarjas, Pühapäeval Kadrinas ja Loksal," rääkis bussiga kaasa sõitnud Prima Vista esindaja Annika Hramov. „Projekt sündis seoses tänavuse lugemisaastaga. Kuna Tallinnas toimub Balti raamatumess, siis me mõtlesime, et ka Lõuna-Eestis võiks midagi toimuda. Kuna paljud raamatupoed on likvideeritud, on ainsaks võimaluseks raamatud ise kohale viia. Küsisime laenuks Katarina Jee ja võtsime ühendust kirjastustega, kes andsid müügiks raamatud. Raamatubuss ei sõida ühtegi kohta ilma kirjaniketa, leppisime ka nendega kokku. Igal pool, kus buss peatub, on rahval võimalus kohtuda kirjanikega. Reedel olid meil kaasas Roy Strider ja Dagmar Lamp ja pühapäeval tulevad Heiki Vilep ja Aidi Vallik."

Üllatav oli see, et kirjanikuhärradega ei teinud ükski raamatubussi külastanud põltsamaalane tegemist. Kirjanikud Kõomägi ja Ruitlane arvasid, et ega nad ise ka just eriti jutustama endid ei pakkunud ja et võib-olla oleksid pidanud nimesildid rinnas olema. Nii läksid kirjamehed igavlemise asemel hoopis Põltsamaa linna raamatukogu ja raamatupoega tutvuma. Tagasi tulnud, lausus Ruitlane, et oli ilus soe väike raamatupoeke. Kõomägi lisas, et raamatuvalik oli kirju, kuid tema raamatuid müüdavate hulgas ei olnud. Ka Ruitlane möönis, et ega vist temagi raamatuid polnud, küllap olid läbi müüdud.

Kui Olavi Ruitlane viibis Põltsamaal ka mõned päevad enne raamatubussi, siis Armin Kõomägi ütles, et sattus Põltsamaale suvel lossipäeva ajal.

„Aga ma olen viimasel ajal väga palju Põltsamaa veini joonud, nii et mingisugune side Põltsamaaga on mul kogu aja olemas. Ka Põltsamaa sinep on mul kogu aja külmkapis olemas. Absoluutselt ei kujutaks oma elu ilma Põltsamaata ette," rääkis suurärimehest kirjanikuhärra Kõomägi rõõmsalt. Põltsamaa veine kiitis ka teine kirjanikuhärra, Ruitlane.

Küsimusele, kas keegi Põltsamaa raamatuostuhuvilistest ka kirjanikke on kõnetanud, vastavad kirjamehed, et mina (allakirjutanu) olen esimene küsija. „Aga ega kirjanikku polegi mõtet üle kuulata. Tema ise ongi raamat ja kui tema kirjutatud raamatut lugeda, siis sellest piisab," arvas Kõomägi. Põltsamaa raamatukaupluse müüja aga olevat Olavi Ruitlase kohemaid ära tundnud. Ruitlane osaleb ka kirjandusfestivali 9. mai üritusel Põltsamaa lossihoovis. Kõomägi on nõus Põltsamaa rahvaga niisama kohtuma tulema.

Seto hansa tegi Ruitlase lauluhääle lahti

9. mai üritusel laulvate kirjanike seas ei soovi kumbki meestest osaleda. Kõomägi nimetas, et ei ole kunagi mikrofoni käes hoidnud ja et 9. mail sõidab tema Pekingist tagasi ja on lennukiga kusagil õhus. Olavi Ruitlane ütles lõbusalt, et tema elab maal ja seal võib koos sõpradega laulda. „Kui ma metsast välja tulen, siis üritan suud koomal hoida. Aga ma olen kunagi laulnud. Kunagi kutsuti mind Soome Kalevala MM-ile. Kirjutasin teksti, kasutasin Jaagup Kreemi meloodiat, sõnad tõlkisime soome keelde. Seal olid väga tugevad lauljad Saksamaalt ja Lapimaalt ja ... No me läksime setodega koos ja kus on setod, seal on ka seto hansa. Võtsin hansat ja läksin kitarriga lavale - lõpptulem oli see, et ma ei osanud laulda, ei osanud mängida ega osanud ka soome keelt ja ma võitsin neljanda koha," naeris Ruitlane lisades, et see oli tema ainus ja ühtlasi viimane avalik esinemine.

Ratastel raamatukogu ootab järgijaid

Katarina Jee bussijuht Anti Varik ei olegi tegelikult pelgalt bussijuht, nagu ta end algselt tagasihoidlikult tutvustas, vaid hoopis raamatukogutöötaja. Tema igapäevatööks on raamatukogubussiga Katarina Jee mööda Tallinna ringi sõita ja raamatuid laenutada. Tallinnas tegutsev ratastel raamatukogu on Eestis esimene ja ainuke ning Anti Varik soovitab raamatukogubussi käimapanekut soojalt ka teistele Eesti piirkondadele.

„Soomes tegutseb 190 raamatukogubussi. Keegi pidi Eestis alguse lahti tegema. Meie oleme need, kes alustasid ja küll hakkab siin ka teisi raamatubusse juurde tulema," on raamatukogutöötajast bussijuht kindel. Varik lisas veel, et Tallinnas on kolme tegutsemisaasta jooksul ratastel raamatukogule tihe klientuur sugenenud ja töötajal enesel bussis raamatute lugemiseks aega ei jää. Pärast kolmepäevast raamatumüüki vahetati bussiriiulite sisu taas raamatukoguteavikute vastu ringi ja nädala algusest vurab Katarina Jee jälle Tallinnas vana harjumuspärast rada.

Prima Vista jõuab 9. mail Põltsamaa lossihoovi

Põltsamaa raamatukogu juhataja Rutt Rimmel nimetas, et raamatumüük toimus roosisaarel Prima Vista eelüritusena, samuti oli see lugemisaasta üritus ning ka raamatu ja roosi päeva üritus.

„Kuna meie kogu vaim ja jõud kulub Prima Vista päeva organiseerimisele, siis oli väga teretulnud, et raamatu ja roosi päev tuleb Põltsamaale spontaanselt. Tänavu me roosi- ega taimemüüki ei teinud. Kahel neljapäeval toimub järgemööda kirjanduslik salong," rääkis Rimmel. „9. mai lossihoovi ürituste kogu programm on linnas plakatitel kirjas. See üritus on raamatukogu pidupäev, kus on mõteldud nii lastele, noortele, küpses eas inimestele kui ka eakatele - kõikidel saab seal olema huvitav. Toitlustuse poolelt pakutakse Jõgeva maakonna rooga. Õhtul tuleb ka õuekino, mis on arvatavasti Põltsamaal esmakordselt. Sissepääs üritusele on tasuta, kuid taskuraha tuleb kino ja toidu jaoks kaasa võtta."